Veterinær markedsføring

Hvordan bruke 7Ps i veterinærmarkedsføring

Innen markedsføring er det flere modeller og prinsipper du kan følge for å sikre at du når ut med rett budskap, til rett person, til rett tid. En av disse modellene er 7P-modellen. Det er et strategisk rammeverk som brukes til å analysere og designe markedsføringsstrategier.

 

Modellen består av syv elementer som bør vurderes når man utarbeider en markedsplan. Disse elementene er product, price, place, promotion, process, people og physical evidence.

I veterinærmarkedsføring kan anvendelsen av 7P-modellen se slik ut:

  1. Product: Produktene er tjenestene og behandlingene som tilbys til kjæledyr og dyreeiere. Dette kan omfatte alt fra generelle helsesjekker og vaksinasjonsprogrammer til kirurgiske inngrep, tannpleie og rehabiliteringstjenester. Produkter kan også omfatte salg av kjæledyrfôr, kosttilskudd og andre relaterte produkter.
     
  2. Price: Prissetting betyr å sette konkurransedyktige og rettferdige priser for tjenestene og produktene som tilbys. Prisstrategien bør baseres på faktorer som kostnader, konkurranse og kundeverdi. Fleksible betalingsalternativer, forsikringskontrakter og lojalitetsprogrammer kan også vurderes for å møte kundenes behov.

  3. Place: Et element som omhandler å bestemme den optimale plasseringen av veterinærklinikker eller sykehus. Det er viktig å være tilgjengelig og praktisk for kundene med tanke på faktorer som tilgjengelighet, parkering og geografisk plassering. Man kan også vurdere å tilby mobile tjenester for å betjene dyreeiere som har vanskeligheter med å komme seg til klinikken.

  4. Promotion: Disse markedsføringstiltakene bør målrettes mot potensielle kunder og kommunisere fordelene med tjenestene og produktene som tilbys. Det kan omfatte annonsering, PR, sosiale medier, samarbeid med andre selskaper og utvikling av en sterk merkevareidentitet.

  5. Process: I veterinærmarkedsføring er prosessen viktig for å gi en jevn og effektiv opplevelse for dyreeiere. Det kan inkludere enkle bookingsystemer for å gjøre det enkelt for dyreeiere å bestille besøk og redusere ventetiden. En strukturert prosess for klientsamhandling, inkludert mottak, undersøkelse, behandling og oppfølging er også viktig for å sikre profesjonell omsorg.

  6. People: Fokus på personalet i veterinæromsorgen spiller også en avgjørende rolle. Det er viktig med kvalifiserte og engasjerte veterinærer, sykepleiere og administrativt personale som kan yte profesjonell og vennlig service til kundene for å bygge tillit og skape langsiktige relasjoner til dyreeiere.

  7. Physical evidence: Dette inkluderer det fysiske beviset på kvaliteten på veterinærtjenestene og produktene. Det kan være alt fra renslighet og utseende på klinikken til referanser, anmeldelser og tilbakemeldinger fra kunder.


Ved å bruke 7P-markedsføringsmodellen kan veterinærklinikker og sykehus utforme en helhetlig markedsføringsstrategi som tar hensyn til alle viktige aspekter ved virksomheten. Dette kan hjelpe dem med å skille seg fra konkurrentene og nå målene sine mer effektivt.

 

Referanser

Essensielle produkter for dyreeieres sommerapotek

Sommeren er en fantastisk tid både for mennesker og dyr. Men med solen og varmen kommer også noen utfordringer. For å gjøre det lettere for dyreeiere og sikre at deres husdyr er godt forberedt for sesongen, har vi samlet noen produkter å anbefale til deres medisinskap.

Effektiv markedsføring mot flått

Er kundene dine klare for flåttsesongen? Les videre om hvordan du når og engasjerer dem med markedsføringsstrategien din. Fra enkel tilgjengelighet til engasjerende blogginnlegg - vi deler våre beste tips for å gjøre markedsføringen din så effektiv som mulig.
postnord-logotyp-rgb.png UPS-logo.png
{{lineitem.Sku}}
{{lineitem.ProductName}}
{{lineitem.VariantName}} {{lineitem.FormattedPrice}} Ord. pris: {{lineitem.FormattedListPrice}}
Restet fra leverandør Ingen bekreftet leveringsdato Lagervare, tilfeldig tomt Finnes på lager igjen snart Restet fra leverandør Ingen bekreftet leveringsdato Lagervare, tilfeldig tomt Finnes på lager igjen snart Restet fra leverandør Ingen bekreftet leveringsdato Bestillingsvare. Leveringstid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(er) Bestilles på kundeforespørsel. Ingen returrett. Frakt tilkommer. Leveringstid kan variere avhengig av tilgjengelighet. Restet fra leverandør Ingen bekreftet leveringsdato Estimert leveringstid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(er)) Ikke i ordinært sortiment. Leveringstid kan variere avhengig av Produktet har utgått
Antall på lager: {{lineitem.StockData.Quantity}}
Handlekurven din er tom ;(
Totalt {{basket.FormattedProductsTotalIncVAT}}
Til kassen