I motsetning til din hovedside har en landingsside en spesifikk og klar oppgave: å overbevise besøkende om å utføre en bestemt handling. Dette kan være alt fra å bestille en time til å registrere seg for et nyhetsbrev eller gjøre et kjøp. Så hvordan kan klinikken dra nytte av landingssider for å oppnå sine markedsføringsmål?
-
Fokuser på relevant informasjon
I motsetning til en vanlig nettside, som ofte inneholder omfattende informasjon om ulike diagnoser og behandlingsmetoder, er en landingsside avskallet og inneholder kun relevant informasjon. Det er viktig at informasjonen er nøyaktig og overbevisende uten for mange detaljer. Landingssiden skal klart definere tilbudet eller budskapet, beskrive fordelene og overbevise besøkende om hvorfor de bør velge din klinikk fremfor konkurrentene.
-
Enkel design
En landingsside bør gjenspeile klinikkens merkevare ved å bruke riktige farger og grunnleggende design. Unngå å overbelaste siden med bilder, farger eller distraherende elementer. Bruk mørk tekst på en lys bakgrunn og en farge som skiller seg ut for din "Call to Action" (CTA).*.
*En "Call to Action" (CTA)-knapp er en grafisk eller tekstbasert knapp på en nettside eller i en annonse som oppfordrer besøkende til å utføre en spesifikk handling. Den fungerer som en digital skilt som sier, "Gjør dette nå!". En CTA-knapp er et kraftig verktøy for å øke konverteringer og engasjement på en nettside. Knappen bør være tydelig, tiltrekkende og enkel å bruke.
-
Ingen navigasjon
Landingssiden skal hjelpe besøkende med å fokusere på én ting. Vi ønsker ikke at besøkende skal klikke seg videre til andre sider på nettsiden vår. Derfor har mange landingssider ingen navigasjonsmeny. Besøkende skal ikke distraheres fra målet med siden.
-
Tydelig handlingsoppfordring
Gjør det veldig tydelig hva du vil at besøkende skal gjøre og hvordan de skal gjøre det. Vanligvis innebærer det en stor og tydelig CTA-knapp. Hvis målet er at besøkende skal fylle ut et kort online-skjema, hold skjemaet kort.
-
Mindre tid på siden
Trafikken som sendes til landingssiden krever rask handling - det vil si besøkende som bare engasjerer seg på siden i ett eller to minutter før de handler. Hvis det tar for lang tid eller hvis besøkende føler seg usikre, vil ikke landingssiden oppnå sitt fulle potensiale.
-
Etter klikket
Når besøkende har svart på handlingsoppfordringen din, sørg for at det er en takkside eller et popup-vindu som bekrefter handlingen deres. Dette gir deg også muligheten til å tilby lenker til sosiale medier og oppfordre besøkende til å engasjere seg videre. En automatisk e-post som uttrykker takknemlighet og gir mer informasjon er også en fin detalj. Dette gir deg også muligheten til å styrke merkevarebudskapet og klinikkens verdier.
Referanser
- https://www.amerisourcebergen.com/insights/animal-health/six-ways-landing-pages-differ-from-other-website-pages
- https://www.topvisible.se/content-marketing/hogkonverterande-landningssida/
- https://grown.se/vad-ar-en-landningssida/