Diabetes mellitus

Optimaliser kommunikasjonen om diagnosen diabetes mellitus med dyreeiere

Slik skaper man tydelighet, tillit og samarbeid med dyreeiere.  

Når dyr blir diagnostisert med diabetes mellitus, kan det virke overveldende for dyreeiere. Dyreeieren må lære mye på kort tid. Når dyret har blitt behandlet, er dyrehelsepersonellets viktigste oppgave å berolige bekymrede kjæledyreiere ved hjelp av tydelig informasjon og praktisk veiledning som bygger opp motet hos dyreeieren for de oppgavene som venter når det gjelder å ta vare på dyret.

 

Når du etablerer klinikken som den viktigste kilden til kunnskap og støtte fra start, sparer du mennesker for angst, tid og risiko for feilinformasjon. Husk at selv erfarne dyreeiere kan synes det er vanskelig hvis de ikke får hjelp fra deg. Ved å oppfylle dyreeiernes behov umiddelbart kan dyrehelsepersonell forhindre at for eksempel Google gir dyreeieren feil informasjon eller potensielt farlige råd om behandling.  


Kommunikasjon om diabetes med dyreeiere 

De første dagene etter at dyret har blitt diagnostisert med diabetes, kan oppleves som den vanskeligste perioden for dyreeieren. Du må anta at alle dyreeiere i denne situasjonen trenger ekspertveiledning og støtte fra deg. Mønsterpraksis for håndtering av disse pasientene inkluderer å bruke materialer og teknologi som støtter effektiv behandling og kommunikasjon med dyreeieren. Med effektive og tilpassede verktøy for kundekommunikasjon kan du raskt mobilisere det som trengs for å optimalisere behandlingen av disse pasienttilfellene.   

  • Støtte i form av kostnadsoverslag for reseptbelagte legemidler og en liste over utstyret og forbruksvarene som dyreeieren må anskaffe. 
  • Godt planlagt kommunikasjon med ferdige informasjonsark som enkelt kan tilpasses basert på pasientens og dyreeierens behov. 
  • Støttende og pedagogisk kundekommunikasjon og engasjement. 
  • Nøye oppfølging av behandlingen, slik at du vet når dyreeieren har god compliance – for eksempel hvis det er problemer med overganger i kostholdet. 

Ta deg tid til å lage informasjonsark for kundeopplæring samt digitale meldinger for forskjellige pasienttyper og behov. Her er noen tips:  

  • Lister over nødvendig utstyr og forbruksvarer, kostnader og kilder.  
  • Informasjon om oppbevaring, holdbarhet, eventuelle advarsler og hvordan dyreeieren kan garantere at medisinene håndteres med god hygiene. 
  • Mat- og treningsinstruksjoner, inkludert hvordan vektreduksjon eller vektøkning påvirker doseringen.  
  • Tips om å detaljert notere enkelte punkter i hjemmemiljøet (vekt, mat- og vanninntak og atferd).  
  • Instruksjoner for insulininjeksjoner, inkludert vanlige feil som må unngås.  
  • Tidspunkt og instruksjoner for blodsukkertesting, hvis det anbefales.  
  • Symptomer å være oppmerksom på.  
  • Pålitelige støttegrupper.  

Hva dyreeiere trenger å vite, endres over tid, så ha i første omgang fokus på det medisinske utstyret og de anbefalingene som trengs for at behandlingen skal fungere.  

Gi dyreeieren opplæring i hva som er kritiske symptomer, når hun eller han må kontakte akuttmottak samt hvilke akuttmottak de kan kontakte. I tillegg til mat, sprøyter og insulin kan man gi dyreeieren en brosjyre med kontaktinformasjon til akuttmottak. 

Når den kritiske fasen er over og pasientens diabetes er stabil, kan du sende informasjon om hvordan man opprettholder et godt blodsukkernivå hos pasienten.  

En måte å gjøre ting enklere på er å lage maler for meldinger, som du raskt kan tilpasse og sende etter personlige møter, samtaler eller annen kontakt med dyreeiere. En «fortsett med den gode innsatsen»-melding som kommer til riktig tidspunkt, eller en melding som uttrykker takknemlighet for at dyreeieren deler regelmessige oppdateringer, betyr mye for dyreeiere – som sannsynligvis er mer bekymret enn de gir uttrykk for.  


Å være der for kunden din  

Nye tilfeller av diabetes hos hunder og katter krever god veiledning fra kunnskapsrikt personale. Selv om dyreeiere må håndtere injeksjoner og tester hjemme i lang tid, må du la dem vite at de alltid kan stole på deg.  

Behovet for hyppig kommunikasjon avtar vanligvis når pasientens diabetes blir stabil og behandles. Men behovet øker igjen hvis pasienten rammes av andre plager eller følgesykdommer. I slike situasjoner trenger dyreeieren ofte direkte kontakt med en veterinær, siden det nå oppleves som enda et stort tilbakeslag.  

Husk at tiden som brukes på å lage opplæringsmateriell og kommunikasjon om diabetes mellitus, gjør det enklere for deg og kollegene dine når dere skal tilpasse veiledningen og vise medfølelse når dyreeierne trenger det mest.  

  

Referanser   

Essensielle produkter for dyreeieres sommerapotek

Sommeren er en fantastisk tid både for mennesker og dyr. Men med solen og varmen kommer også noen utfordringer. For å gjøre det lettere for dyreeiere og sikre at deres husdyr er godt forberedt for sesongen, har vi samlet noen produkter å anbefale til deres medisinskap.

Effektiv markedsføring mot flått

Er kundene dine klare for flåttsesongen? Les videre om hvordan du når og engasjerer dem med markedsføringsstrategien din. Fra enkel tilgjengelighet til engasjerende blogginnlegg - vi deler våre beste tips for å gjøre markedsføringen din så effektiv som mulig.
postnord-logotyp-rgb.png UPS-logo.png
{{lineitem.Sku}}
{{lineitem.ProductName}}
{{lineitem.VariantName}} {{lineitem.FormattedPrice}} Ord. pris: {{lineitem.FormattedListPrice}}
Restet fra leverandør Ingen bekreftet leveringsdato Lagervare, tilfeldig tomt Finnes på lager igjen snart Restet fra leverandør Ingen bekreftet leveringsdato Lagervare, tilfeldig tomt Finnes på lager igjen snart Restet fra leverandør Ingen bekreftet leveringsdato Bestillingsvare. Leveringstid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(er) Bestilles på kundeforespørsel. Ingen returrett. Frakt tilkommer. Leveringstid kan variere avhengig av tilgjengelighet. Restet fra leverandør Ingen bekreftet leveringsdato Estimert leveringstid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(er)) Ikke i ordinært sortiment. Leveringstid kan variere avhengig av Produktet har utgått
Antall på lager: {{lineitem.StockData.Quantity}}
Handlekurven din er tom ;(
Totalt {{basket.FormattedProductsTotalIncVAT}}
Til kassen