Vanligvis begynner vi en normal dag på nivå 0 og går opp til maks nivå 10, men nå starter kanskje dagen din på 8. Det etterlater deg bare 2 trinn unna å allerede være overbelastet. For mange kommer stress stille og rolig, og det påvirker vår mentale behandling.
"Kortisol binder seg til celler i hjernens hippocampus, området som omgjør nye opplevelser til minner. Denne bindingen forstyrrer faktisk minneskapingsprosessen."
(https://www.psychologytoday.com/gb/blog/memory-medic/201612/thwart-stress-effects-memory)
Med det i bakhodet står vi nå overfor:
- Flere stressfaktorer som er utenfor vår kontroll.
- Mennesker som befinner seg i rød sone når det gjelder stressnivåer.
- Høye stressnivåer som påvirker vår evne til å huske og behandle.
Med dette i tankene, hvordan kan en veterinærklinikk markedsføre sine tjenester på en måte som letter den totale drift? Hva vil tiltrekke kunder til døren på en styrkende og effektiv måte?
En del av svaret på disse spørsmålene er klar, konsekvent kommunikasjon på hver digital plattform hvor din bedrift kan finnes. Folk har mindre evne til å behandle komplekse beskjeder når de er stresset. Selv grunnleggende, klare konsepter kan misforstås. Digitalt markedsføringsmateriale (bilder, grafikk, ord) må omfavne det enkle med:
- Korte og klare meldinger.
- Lettleselig grafikk/bilder.
- Samme melding med samme grafikk flere steder.
- Lettlest og klare skrifttyper.
Her er et visuelt eksempel på hvordan dette kan se ut for et fremtredende bilde på et nettsted eller cover for Facebook eller på Instagram.
"Klar og konsekvent kommunikasjon kan gi en stresset dyreeier en god følelse om deres erfaring med din virksomhet. Dessuten, hvis dyreeieren er mindre forvirret over hva de kan forvente, er det større sjanse for at de vil være rolige under sitt besøk."
Hvert kommunikasjonstrinn mellom en veterinærklinikk og en dyreeier er en form for markedsføring, fra beskjeder som spilles av mens man venter i telefonkø, til forklaringen på hva som vil skje under avlivning. Det er vanskelig for utmattet personale å ta et dypt pust og et øyeblikk å tenke over hva de formidler. Men å ta et sekund for å tenke og forberede kan virkelig lette interaksjonen mellom deg og din kunde. Klar og konsekvent kommunikasjon kan gi en stresset dyreeier en god følelse om deres erfaring med din virksomhet. Dessuten, hvis dyreeieren er mindre forvirret over hva de kan forvente, er det større sjanse for at de vil være rolige under sitt besøk.
Lenke